Jak oswajać temat wojny z dziećmi?
Najwięcej pomoże nasz spokój i przekazywanie dziecku tyle wiedzy, ile potrzebuje i jest w stanie przyjąć. Mogą także pomóc książki i filmy, które poruszają temat wojny od strony, która wnosi więcej refleksyjności, skupia się na istotnych wartościach i przynosi nadzieję.
wiek: klasa 4-6
do obejrzenia: CDA
Film opowiada historię norweskiego rodzeństwa, którego rodzice zostają aresztowani podczas II wojny światowej. Okazuje się, że powodem aresztowania było ukrywanie w domu dwójki żydowskich dzieci. Rodzeństwo postanawia pomóc przedostać się nowym znajomym do Szwecji, w której byliby oni bezpieczni. Jest to historia wielkiej przyjaźni, odwagi i lojalności.
2. “Niedźwiedź Wojtek”
wiek: dzieci przedszkolne i wczesnoszkolne
do obejrzenia: youtube
Krótki film opowiada historię misia Wojtka. Był on syryjskim niedźwiedziem brunatnym, którego przygarnęli pod swą opiekę żołnierze 22 Kompanii Zaopatrywania Artylerii. Oswojony miś był nie tylko maskotką jednostki, ale także pomagał żołnierzom np. przenosząc amunicję – nadano mu nawet stopień kaprala! Z armią Andersa przeszedł szlak od Bliskiego Wschodu aż po Monte Cassino, stając się jednym z najbardziej niezwykłych uczestników II wojny światowej.
3. “Wróg” Davide Calli, Serge Bloch
wiek: dzieci przedszkolne i wczesnoszkolne
Prosta książka obrazkowa dla dzieci pokazująca bezsens wojny i mechanizmy, które nią kierują. Autorzy są oszczędni w słowach, treść książki pokazują w sposób wizualny i językowy.
4. “Chłopiec w pasiastej piżamie”, John Boyne
wiek: dzieci szkolne
do obejrzenia: netflix
Jest to historia niemieckiego chłopca o imieniu Bruno. Dziecku przyszło żyć w bardzo dogodnych warunkach, jednak podczas II wojny światowej. Ojciec dziesięciolatka jest komendantem obozu koncentracyjnego, który mieści się obok ich nowego miejsca zamieszkania. W głowie chłopca rodzi się obraz wyobrażenia o ludziach w pasiastych piżamach, który bardzo różni się od smutnej rzeczywistości. Pewnego dnia Bruno przypadkowo poznaje swojego rówieśnika Szmula- żydowskiego chłopca z Polski, który żyje w obozie. Po jakimś czasie regularne spotkania tej dwójki przeradzają się w przyjaźń.
5. “Bezsenność Jutki” Dorota Combrzyńska-Nogala
wiek: dzieci szkolne
Historia żydówki Jutki, która razem z dziadkiem z ciotką mieszka w Litzmannstadt Ghetto. Próbuje być dzielna pomimo braku rodziców i strachu. Radość znajduje w zabawach z innymi dziećmi oraz z udomowionym gawronem, a także w przyjaźni z polską rówieśniczką, która mieszka po drugiej stronie dzielącego je muru.
6. “Wszystkie moje mamy” Renata Piątkowska
wiek: dzieci szkolne
Autorka przedstawia wojnę oczami dziecka. Jest to historia Szymka, który pokazuje nam warszawskie getto, w którym żyje. W książce pojawia się także postać Ireny Sendlerowej, która uratowała od zagłady dwa i pół tysiąca dzieci.
7. “Wysiedleni” Dorota Combrzyńska-Nogala
wiek: dzieci szkolne
Historia Kazi Łobodziec, która w związku ze zmianą wschodniej granicy Polski musi przenieść się z rodziną z okolic Lwowa do wsi pod Wrocławiem. Zaczynają tam nowe życie wśród niemieckich rodzin i muszą poradzić sobie z różnicami kulturowymi i religijnymi. Wątek polsko-ukraiński zasługuje na szczególną uwagę.
8. “Asiunia” Joanna Papuzińska
wiek: dzieci szkolne
Historia pięcioletniej Asiuni, która w wyniku wojny straciła mamę oraz dom. Dziewczyna była zmuszona zamieszkać z obcymi ludźmi i przyzwyczaić się do nowego domu, gdzie wszystko było obce. Asiunia zaczęła obserwować świat i próbować zrozumieć nową rzeczywistość.
Czy macie jakieś swoje typy, które warto dorzucić do tej listy? Nie udało mi się dotrzeć do żadnego audiobooka, jedynie „Król Maciuś Pierwszy” Janusza Korczaka wydawał mi się być interesujący… Czy coś jeszcze powinniśmy poznać? Dajcie znać!