Oddaję Waszym oczom przegląd alternatywnych placówek edukacyjnych w Krakowie. Dlaczego wybór ograniczam tylko do edukacji alternatywnej pisałam tutaj: „40 minut, które zrewolucjonizowało moje myślenie o szkole” oraz tutaj: „Czy edukacja alternatywna to efektywna forma wspierania rozwoju dzieci”. Po skomponowaniu listy must have idealnej szkoły zaczęłam szukać konkretnych miejsc. Oto efekt moich poszukiwań.
5 różnych pedagogik, 13 placówek. Która najbardziej Was przekonuje? Czy znacie osobiście którąś ze szkół? Podzielcie się swoimi doświadczeniami!
I. Szkoły demokratyczne
Charakterystyka:
– cel: inspirowanie i wspieranie dziecka w rozwoju tak, by stało się ono świadomym, odpowiedzialnym, empatycznym i społecznym dorosłym z silnym poczuciem własnej wartości
– brak przymusu zajęć obowiązkowych- uczeń sam kształtuje własny proces uczenia się dobiera sobie z oferty szkoły to, co jest dla niego ważne lub interesujące,
– równe prawa i taki sam głos w ich ustanawianiu uczniów, nauczycieli, rodziców, brak nadrzędnej roli nauczyciela,
– znaczna część nauki jest nauką nieformalną, nierealizowaną na lekcjach; jest to nauka przez działanie, uczestniczenie lub doświadczanie,
– brak podziału dnia na 45-minutowe zajęcia,
– grupy kompetencyjne (posiadanie podobnego poziomu kompetencji z danego przedmiotu) a nie grupy wiekowe
– brak ocen, chyba że uczeń sam o nie poprosi
- Szkoła demokratyczna Wolna Chata, ul. Biała Droga 4, http://szkolademokratyczna.edu.pl/
II. Szkoły waldorfskie
Charakterystyka:
– cel: wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka, rozumianego jako rozwój trzech sfer: myślenia, uczuć i woli,
– przywiązywanie dużej wagi do aktywności artystycznych (malowanie, rysowanie, śpiewanie, gra na instrumentach, taniec, itp.),
– nauka poprzez praktyczne działanie (prace ręczne, praca z drewnem, pielęgnacja ogrodu, itp.),
– brak ocen,
– brak podręczników,
– nauczanie prowadzone jest w systemie tzw. epok, tj. 2-4 tygodnie przeznaczane jest na omówienie zagadnień dot. jednego przedmiotu, po którym następuje zmiana.
- Wolna Szkoła Waldorfska, ul. Zawiła 2-4 http://www.szkolawaldorfska.pl/
- Szkoła Waldorfska im. J. Korczaka w Krakowie, ul. Kazimierza Wielkiego 33, http://www.waldorfskaszkola.pl/
- Szkoła Podstawowa Istota, ul. Legionów 3, Wieliczka oraz ul. Telimeny 9 w Krakowie, http://www.istota.edu.pl/
III. Szkoły Montessori
Charakterystyka:
– cel: rozwijanie indywidualnych cech osobowości, formowanie prawidłowego charakteru, zdobywaniu wiedzy, umiejętności szkolnych i współdziałania,
– uczenie przez działanie,
– brak narzuconego harmonogramu dnia: dzieci swobodnie wybierają rodzaj, miejsce, czas i formę pracy,
– brak podziału na grupy wiekowe,
– wypracowanie zamiłowania do ciszy, do porządku/ładu, nauka koncentracji na jednej czynności na raz,
– ważną częścią Pedagogiki Montessori jest oryginalny zestaw pomocy dydaktycznych zwany Materiałem Montessori.
- Katolicka Szkoła Podstawowa Montessori Ziarnko Maku, ul. Ks. Stefana Pawlickiego 1 http://podstawowka.ziarnko-maku.pl
- Kraków Montessori School, ul. Skośna 47, http://krakowmontessorischool.pl/
- Krakowska Szkoła Montessori, ul. Zarzecze 23, http://www.krakowskaszkolamontessori.pl/
- Szkoła podstawowa Montessori, ul. Mydlnicka 5, http://www.krakowmontessori.pl/pl/kontakt
- Katolicka Szkoła Podstawowa im. Świętej Rodziny z Nazaretu w Krakowie Oddział Montessori, ul. Wincentego Pola 4, http://www.spmontessori.kcecak.krakow.pl/index.php
IV. Edukacja holistyczna
Charakterystyka:
– cel: przygotowanie dziecka do życia we współczesnym świecie
– odejście od przyswajania wiedzy encyklopedycznej,
– nauczanie przed doświadczanie,
– bloki zajęciowe,
– nacisk na pracę w grupach,
– nowoczesne narzędzia i metody dydaktyczne,
– koncepcja wychowawcza oparta na systemie wartości.
- Prywatna Szkoła Podstawowa Scherzo, ul. Korzeniaka 14, https://scherzo.krakow.pl
V. Pedagogika gestalt
Charakterystyka:
– cel: całościowe postrzeganie świata i człowieka (jedność ciała, psychiki i duszy), wspieranie procesów rozwojowych, samorealizacja
– partnerska relacja nauczyciela i ucznia,
– rolą nauczyciela jest wspieranie aktywności uczniów i stwarzanie okazji do uczenia się,
– dwa poziomy zdobywania wiedzy: społeczno-emocjonalny i merytoryczny- aby edukacja przebiegała poprawnie należy zadbać o zgodność pierwszego poziomu z drugim,
– zasada uczenia się przez przeżywanie i działanie, angażujący proces dydaktyczny, który jest dostosowany do zainteresowań dzieci,
– metody zadaniowe– wychowawca tworzy realne sytuacje będące wyzwaniem dla ucznia.
- Domowa szkoła, w trakcie poszukiwania lokalizacji, http://www.domowaszkola.edu.pl/
VI. Inne szkoły alternatywne
Update: Po Waszych wskazówkach, trafiłam jeszcze na szkoły, które zdecydowanie kształcą nietradycyjnie i są godne uwagi, aczkolwiek brak dookreślenia ich profilu, sprawił, że lądują w tej kategorii.
- Aktywna Mała Szkoła, ul. Krupnicza 38, http://ams.school
Cechy charakterystyczne:
– cel: wspieranie rozwoju dzieci, aby w przyszłości mogli wyrosnąć na dojrzałych, odpowiedzialnych mężczyzn i kobiety, samodzielnych i aktywnych w swoim środowisku, podejmujących inicjatywy, także na rzecz innych,
– małe klasy podzielone zgodnie z wiekiem,
– uczenie poprzez doświadczanie,
– demokratyczne ustalanie zasad szkolnych,
– promocja działań prospołecznych.
- Szkoła wolnościowa Przestrzeń, https://www.przestrzen.org.pl/
Cechy charakterystyczne:
– cel: stworzenie przestrzeni, w której dzieci mogą kształtować się samodzielnie, w zgodzie ze swoimi predyspozycjami, w wybranym przez siebie kierunku, w swoim tempie,
– pedagogika: inspiracja ideą unschoolingu, edukacji demokratycznej i Porozumieniem bez Przemocy (NVC); szkoła demokratyczno-holistyczna
– wolność wyboru dziecka dotycząca tego jak spędza czas i jak chce się uczyć,
– nauka odpowiedzialności za swoje wybory, zachowania, reakcje i emocje, nauka empatii,
– wzmacnianie samodzielności a także współpracy w grupie,
– docenianie roli swobodnej zabawy,
– nauka poprzez doświadczanie.
Dzięki za ten tekst. Dwa zdania sprostowania. Wolna Chata była kiedyś na zielnej, a od tego roku sie przeniosła, ale to jedna i ta sama placówka.
Wolna Szkoła Przestrzeń to kak najbardziej szkoła demokratyczna i holistyczna 🙂
Dzięki Kasiu za feedback! Już naniosłam poprawki! Wniosek dla Wolnej Chaty jest też taki, że warto zadbać o aktualizację tych informacji na stronie i FB, bo pewnie nie jestem jedynym rodzicem, który nie rozszyfrował tej zagadki. Jeśli będziesz mieć dodatkowe informacje, daj znać!
W grudniu 2018 wolna chata zakończyła działalność ?.
Dzięki za to zestawienie. Choć przede mną jeszcze 2 lata zanim moja Najstarsza pójdzie do szkoły, to już zaczynam szukać. I coraz bardziej skłaniam się do założenia czegoś swojego. W tej chwili Najstarsza jest w przedszkolu waldorwfskim. Jestem bardzo, bardzo zadowolona z tego wyboru, ale nie jestem przekonana do szkoły waldorfskiej. Za dużo niezrozumiałej dla mnie filozofii.
Magdo, teraz to Ty mnie zainteresowałaś! O jakiej nowej szkole myślisz i gdzie?
Magdo, mnie też zainteresowałaś. Zastanawiam się właśnie nad przedszkolem waldorfskim. O jakiej szkole i w jakiej części Krakowa myślisz? Ja mieszkam na Prądniku Czerwonym i właśnie brakuje mi alternatywnej szkoły gdzieś blisko 🙂
PS. w którym przedszkolu masz dziecko?
A my z Warszawy przeprowadzamy się niedługo na Czyżyny i usilnie szukamy alternatywy dla 7-latka i 5-latka, docelowo też 3-latki, rozpieszczeni teraz ED, wspieraną przez Fundację Sto Pociech, blisko natury i bardzo mądrych wychowawców. Polecacie coś w tamtym rejonie? Każda informacja na wagę złota. Dziękuję!
Marysia gdzie się na czyzyny przeprowadzacie? Tez jestem z czyzyn, tez mama trójki i tez myśle o ED:)
Co udało Wam się znaleść? Jestem w podobnej sytuacji, niedługo się przeprowadzamy z Warszawy do Krakowa, na stanie 8 latek i 3 latka, również szukam alternatywy.
Przepraszam, że dopiero teraz odpisuję. Zdecydowaliśmy się na Katolicką Szkołę Montessori Ziarnko Maku na Pawlickiego w Krakowie. Na chwilę obecną zarówno my jako rodzice jak i dziecko jesteśmy ZACHWYCENI! Biorąc pod uwagę moje 2-letnie poszukiwania to jest komplement najwyższej rangi. Z całego serca polecam!
Jest jeszcze “Sternik”, krakow.sternik.edu.pl
jeszcze Da vinci, Open Future