Oddaję Waszym oczom przegląd alternatywnych placówek edukacyjnych w Krakowie. Dlaczego wybór ograniczam tylko do edukacji alternatywnej pisałam tutaj: „40 minut, które zrewolucjonizowało moje myślenie o szkole” oraz tutaj: „Czy edukacja alternatywna to efektywna forma wspierania rozwoju dzieci”. Po skomponowaniu listy must have idealnej szkoły zaczęłam szukać konkretnych miejsc. Oto efekt moich poszukiwań.
5 różnych pedagogik, 13 placówek. Która najbardziej Was przekonuje? Czy znacie osobiście którąś ze szkół? Podzielcie się swoimi doświadczeniami!
I. Szkoły demokratyczne
Charakterystyka:
– cel: inspirowanie i wspieranie dziecka w rozwoju tak, by stało się ono świadomym, odpowiedzialnym, empatycznym i społecznym dorosłym z silnym poczuciem własnej wartości
– brak przymusu zajęć obowiązkowych- uczeń sam kształtuje własny proces uczenia się dobiera sobie z oferty szkoły to, co jest dla niego ważne lub interesujące,
– równe prawa i taki sam głos w ich ustanawianiu uczniów, nauczycieli, rodziców, brak nadrzędnej roli nauczyciela,
– znaczna część nauki jest nauką nieformalną, nierealizowaną na lekcjach; jest to nauka przez działanie, uczestniczenie lub doświadczanie,
– brak podziału dnia na 45-minutowe zajęcia,
– grupy kompetencyjne (posiadanie podobnego poziomu kompetencji z danego przedmiotu) a nie grupy wiekowe
– brak ocen, chyba że uczeń sam o nie poprosi
- Szkoła demokratyczna Wolna Chata, ul. Biała Droga 4, http://szkolademokratyczna.edu.pl/
II. Szkoły waldorfskie
Charakterystyka:
– cel: wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka, rozumianego jako rozwój trzech sfer: myślenia, uczuć i woli,
– przywiązywanie dużej wagi do aktywności artystycznych (malowanie, rysowanie, śpiewanie, gra na instrumentach, taniec, itp.),
– nauka poprzez praktyczne działanie (prace ręczne, praca z drewnem, pielęgnacja ogrodu, itp.),
– brak ocen,
– brak podręczników,
– nauczanie prowadzone jest w systemie tzw. epok, tj. 2-4 tygodnie przeznaczane jest na omówienie zagadnień dot. jednego przedmiotu, po którym następuje zmiana.
- Wolna Szkoła Waldorfska, ul. Zawiła 2-4 http://www.szkolawaldorfska.pl/
- Szkoła Waldorfska im. J. Korczaka w Krakowie, ul. Kazimierza Wielkiego 33, http://www.waldorfskaszkola.pl/
- Szkoła Podstawowa Istota, ul. Legionów 3, Wieliczka oraz ul. Telimeny 9 w Krakowie, http://www.istota.edu.pl/
III. Szkoły Montessori
Charakterystyka:
– cel: rozwijanie indywidualnych cech osobowości, formowanie prawidłowego charakteru, zdobywaniu wiedzy, umiejętności szkolnych i współdziałania,
– uczenie przez działanie,
– brak narzuconego harmonogramu dnia: dzieci swobodnie wybierają rodzaj, miejsce, czas i formę pracy,
– brak podziału na grupy wiekowe,
– wypracowanie zamiłowania do ciszy, do porządku/ładu, nauka koncentracji na jednej czynności na raz,
– ważną częścią Pedagogiki Montessori jest oryginalny zestaw pomocy dydaktycznych zwany Materiałem Montessori.
- Katolicka Szkoła Podstawowa Montessori Ziarnko Maku, ul. Ks. Stefana Pawlickiego 1 http://podstawowka.ziarnko-maku.pl
- Kraków Montessori School, ul. Skośna 47, http://krakowmontessorischool.pl/
- Krakowska Szkoła Montessori, ul. Zarzecze 23, http://www.krakowskaszkolamontessori.pl/
- Szkoła podstawowa Montessori, ul. Mydlnicka 5, http://www.krakowmontessori.pl/pl/kontakt
- Katolicka Szkoła Podstawowa im. Świętej Rodziny z Nazaretu w Krakowie Oddział Montessori, ul. Wincentego Pola 4, http://www.spmontessori.kcecak.krakow.pl/index.php
IV. Edukacja holistyczna
Charakterystyka:
– cel: przygotowanie dziecka do życia we współczesnym świecie
– odejście od przyswajania wiedzy encyklopedycznej,
– nauczanie przed doświadczanie,
– bloki zajęciowe,
– nacisk na pracę w grupach,
– nowoczesne narzędzia i metody dydaktyczne,
– koncepcja wychowawcza oparta na systemie wartości.
- Prywatna Szkoła Podstawowa Scherzo, ul. Korzeniaka 14, https://scherzo.krakow.pl
V. Pedagogika gestalt
Charakterystyka:
– cel: całościowe postrzeganie świata i człowieka (jedność ciała, psychiki i duszy), wspieranie procesów rozwojowych, samorealizacja
– partnerska relacja nauczyciela i ucznia,
– rolą nauczyciela jest wspieranie aktywności uczniów i stwarzanie okazji do uczenia się,
– dwa poziomy zdobywania wiedzy: społeczno-emocjonalny i merytoryczny- aby edukacja przebiegała poprawnie należy zadbać o zgodność pierwszego poziomu z drugim,
– zasada uczenia się przez przeżywanie i działanie, angażujący proces dydaktyczny, który jest dostosowany do zainteresowań dzieci,
– metody zadaniowe– wychowawca tworzy realne sytuacje będące wyzwaniem dla ucznia.
- Domowa szkoła, w trakcie poszukiwania lokalizacji, http://www.domowaszkola.edu.pl/
VI. Inne szkoły alternatywne
Update: Po Waszych wskazówkach, trafiłam jeszcze na szkoły, które zdecydowanie kształcą nietradycyjnie i są godne uwagi, aczkolwiek brak dookreślenia ich profilu, sprawił, że lądują w tej kategorii.
- Aktywna Mała Szkoła, ul. Krupnicza 38, http://ams.school
Cechy charakterystyczne:
– cel: wspieranie rozwoju dzieci, aby w przyszłości mogli wyrosnąć na dojrzałych, odpowiedzialnych mężczyzn i kobiety, samodzielnych i aktywnych w swoim środowisku, podejmujących inicjatywy, także na rzecz innych,
– małe klasy podzielone zgodnie z wiekiem,
– uczenie poprzez doświadczanie,
– demokratyczne ustalanie zasad szkolnych,
– promocja działań prospołecznych.
- Szkoła wolnościowa Przestrzeń, https://www.przestrzen.org.pl/
Cechy charakterystyczne:
– cel: stworzenie przestrzeni, w której dzieci mogą kształtować się samodzielnie, w zgodzie ze swoimi predyspozycjami, w wybranym przez siebie kierunku, w swoim tempie,
– pedagogika: inspiracja ideą unschoolingu, edukacji demokratycznej i Porozumieniem bez Przemocy (NVC); szkoła demokratyczno-holistyczna
– wolność wyboru dziecka dotycząca tego jak spędza czas i jak chce się uczyć,
– nauka odpowiedzialności za swoje wybory, zachowania, reakcje i emocje, nauka empatii,
– wzmacnianie samodzielności a także współpracy w grupie,
– docenianie roli swobodnej zabawy,
– nauka poprzez doświadczanie.
Dzięki za ten tekst. Dwa zdania sprostowania. Wolna Chata była kiedyś na zielnej, a od tego roku sie przeniosła, ale to jedna i ta sama placówka.
Wolna Szkoła Przestrzeń to kak najbardziej szkoła demokratyczna i holistyczna 🙂
Dzięki Kasiu za feedback! Już naniosłam poprawki! Wniosek dla Wolnej Chaty jest też taki, że warto zadbać o aktualizację tych informacji na stronie i FB, bo pewnie nie jestem jedynym rodzicem, który nie rozszyfrował tej zagadki. Jeśli będziesz mieć dodatkowe informacje, daj znać!
W grudniu 2018 wolna chata zakończyła działalność ?.
Dzięki za to zestawienie. Choć przede mną jeszcze 2 lata zanim moja Najstarsza pójdzie do szkoły, to już zaczynam szukać. I coraz bardziej skłaniam się do założenia czegoś swojego. W tej chwili Najstarsza jest w przedszkolu waldorwfskim. Jestem bardzo, bardzo zadowolona z tego wyboru, ale nie jestem przekonana do szkoły waldorfskiej. Za dużo niezrozumiałej dla mnie filozofii.
Magdo, teraz to Ty mnie zainteresowałaś! O jakiej nowej szkole myślisz i gdzie?
Magdo, mnie też zainteresowałaś. Zastanawiam się właśnie nad przedszkolem waldorfskim. O jakiej szkole i w jakiej części Krakowa myślisz? Ja mieszkam na Prądniku Czerwonym i właśnie brakuje mi alternatywnej szkoły gdzieś blisko 🙂
PS. w którym przedszkolu masz dziecko?
A my z Warszawy przeprowadzamy się niedługo na Czyżyny i usilnie szukamy alternatywy dla 7-latka i 5-latka, docelowo też 3-latki, rozpieszczeni teraz ED, wspieraną przez Fundację Sto Pociech, blisko natury i bardzo mądrych wychowawców. Polecacie coś w tamtym rejonie? Każda informacja na wagę złota. Dziękuję!
Marysia gdzie się na czyzyny przeprowadzacie? Tez jestem z czyzyn, tez mama trójki i tez myśle o ED:)
Co udało Wam się znaleść? Jestem w podobnej sytuacji, niedługo się przeprowadzamy z Warszawy do Krakowa, na stanie 8 latek i 3 latka, również szukam alternatywy.
Przepraszam, że dopiero teraz odpisuję. Zdecydowaliśmy się na Katolicką Szkołę Montessori Ziarnko Maku na Pawlickiego w Krakowie. Na chwilę obecną zarówno my jako rodzice jak i dziecko jesteśmy ZACHWYCENI! Biorąc pod uwagę moje 2-letnie poszukiwania to jest komplement najwyższej rangi. Z całego serca polecam!
Hej, dzięki, że się podzieliłaś, ja obecnie szukam, chcoiaż myslę o tym od dawna, syn w 4 kl.
O szkole na Pawlickiego też myślałam, moge zapytać, czy prpfil “katolicki” nie jest za bardzo narzucający się? Nadal jesteście zachwyceni miejsce? Faktycznie warto?
Hej Olgo!
Nadal jestem zachwyconą szkołą! Starszy synek chodzi obecnie do drugiej klasy, młodszy do pierwszej. Metody nauczania, przebieg dnia, nauczyciele, dzieci, rodzice- wszystko mi odpowiada. Profil katolicki to była jedna z naszych obaw, ale muszę przyznać, że po tym czasie, który minął, wiem, że były to niesłuszne obawy. Nikt nie indoktrynuje tam dzieci. Jest codzienna modlitwa, raz w tygodniu jest nieobowiązkowa msza święta, ale nikt z nieobecności na niej nie robi jakiegokolwiek tematu. Z korzyści: mamy poczucie z mężem, że tematyka wartości, etyki, moralności jest nam bardzo bliska światopoglądowo i mimo, iż nie jesteśmy praktykującymi katolikami, cieszymy się, że nasze dzieci mają styczność z takimi ludźmi i takim podejściem do życia. Dużo jest tam wrażliwości na drugiego człowieka i tematyki antykonsumpcjonistycznej, najogólniej ujmując. Jest to dla nas duża wartość i widzimy korzystny wpływ tego środowiska na nasze dzieci.
Hej, czy od tamtego czasu udało wam się tutaj w Czyżynach zahaczyć o jakiś dobry projekt edukacyjny? Ja własnie szukam alternatywy dla mojego 10 latka, jest w 4 klasie, gdzies bym go wyjęła z tradycyjnego systemu, tylko jeszcze nie wiem gdzie, na razie obwąchuję temat:)
jak macie jakieś tropy to będę bardzo wdzięczna.
p.s jak Wam się tu mieszka??
Witajcie, czy ktoś mógłby coś doradzić w kwestii szkół średnich. Duży wybór alternatywnych podstawówek, mam córkę w 8 klasie , przeprowadzamy się do Krakowa i szukamy liceum z pozytywnym podejściem do ucznia …
Sprawdź Liceum Montessori na ul. Pawlickiego w Krakowie. Ja posyłam dzieci do ich szkoły podstawowej i jestem bardzo zadowolona. Liceum osobiście nie znam, ale środowisko skupione wokół niego odbieram bardzo pozytywnie.
Jest jeszcze “Sternik”, krakow.sternik.edu.pl
jeszcze Da vinci, Open Future
A czy ktoś z Was ma dzieci w Malej Aktywnej Szkole? Prosze podzielcie sie informacjami 🙂