szkoły demokratyczne w krakowie

Szkoły, które uczą inaczej

Oddaję Waszym oczom przegląd alternatywnych placówek edukacyjnych w Krakowie. Dlaczego wybór ograniczam tylko do edukacji alternatywnej pisałam tutaj: 40 minut, które zrewolucjonizowało moje myślenie o szkole oraz tutaj: „Czy edukacja alternatywna to efektywna forma wspierania rozwoju dzieci”. Po skomponowaniu listy must have idealnej szkoły zaczęłam szukać konkretnych miejsc. Oto efekt moich poszukiwań.

5 różnych pedagogik, 13 placówek. Która najbardziej Was przekonuje? Czy znacie osobiście którąś ze szkół? Podzielcie się swoimi doświadczeniami!

 

I. Szkoły demokratyczne

Charakterystyka:

– cel: inspirowanie i wspieranie dziecka w rozwoju tak, by stało się ono świadomym, odpowiedzialnym, empatycznym i społecznym dorosłym z silnym poczuciem własnej wartości

– brak przymusu zajęć obowiązkowych- uczeń sam kształtuje własny proces uczenia się dobiera sobie z oferty szkoły to, co jest dla niego ważne lub interesujące,

– równe prawa i taki sam głos w ich ustanawianiu uczniów, nauczycieli, rodziców, brak nadrzędnej roli nauczyciela,

znaczna część nauki jest nauką nieformalną, nierealizowaną na lekcjach; jest to nauka przez działanie, uczestniczenie lub doświadczanie,

– brak podziału dnia na 45-minutowe zajęcia,

grupy kompetencyjne (posiadanie podobnego poziomu kompetencji z danego przedmiotu) a nie grupy wiekowe

– brak ocen, chyba że uczeń sam o nie poprosi

 

  1. Szkoła demokratyczna Wolna Chata, ul. Biała Droga 4,  http://szkolademokratyczna.edu.pl/

 

II. Szkoły waldorfskie

Charakterystyka:

– cel: wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka, rozumianego jako rozwój trzech sfer: myślenia, uczuć i woli,

przywiązywanie dużej wagi do aktywności artystycznych (malowanie, rysowanie, śpiewanie, gra na instrumentach, taniec, itp.),

nauka poprzez praktyczne działanie (prace ręczne, praca z drewnem, pielęgnacja ogrodu, itp.),

brak ocen,

brak podręczników,

nauczanie prowadzone jest w systemie tzw. epok, tj. 2-4 tygodnie przeznaczane jest na omówienie zagadnień dot. jednego przedmiotu, po którym następuje zmiana.

 

  1. Wolna Szkoła Waldorfska, ul. Zawiła 2-4 http://www.szkolawaldorfska.pl/
  2. Szkoła Waldorfska im. J. Korczaka w Krakowie, ul. Kazimierza Wielkiego 33, http://www.waldorfskaszkola.pl/
  3. Szkoła Podstawowa Istota, ul. Legionów 3, Wieliczka oraz ul. Telimeny 9 w Krakowie, http://www.istota.edu.pl/

 

III. Szkoły Montessori

Charakterystyka:

– cel: rozwijanie indywidualnych cech osobowości, formowanie prawidłowego charakteru, zdobywaniu wiedzy, umiejętności szkolnych i współdziałania,

uczenie przez działanie,

brak narzuconego harmonogramu dnia: dzieci swobodnie wybierają rodzaj, miejsce, czas i formę pracy,

brak podziału na grupy wiekowe,

wypracowanie zamiłowania do ciszy, do porządku/ładu, nauka koncentracji na jednej czynności na raz,

– ważną częścią Pedagogiki Montessori jest oryginalny zestaw pomocy dydaktycznych zwany Materiałem Montessori.

 

  1. Katolicka Szkoła Podstawowa Montessori Ziarnko Maku, ul. Ks. Stefana Pawlickiego 1 http://podstawowka.ziarnko-maku.pl
  2. Kraków Montessori School, ul. Skośna 47, http://krakowmontessorischool.pl/
  3. Krakowska Szkoła Montessori, ul. Zarzecze 23, http://www.krakowskaszkolamontessori.pl/
  4. Szkoła podstawowa Montessori, ul. Mydlnicka 5, http://www.krakowmontessori.pl/pl/kontakt
  5. Katolicka Szkoła Podstawowa im. Świętej Rodziny z Nazaretu w Krakowie Oddział Montessori, ul. Wincentego Pola 4, http://www.spmontessori.kcecak.krakow.pl/index.php

 

IV. Edukacja holistyczna

Charakterystyka:

– cel: przygotowanie dziecka do życia we współczesnym świecie

odejście od przyswajania wiedzy encyklopedycznej,

nauczanie przed doświadczanie,

bloki zajęciowe,

nacisk na pracę w grupach,

nowoczesne narzędzia i metody dydaktyczne,

koncepcja wychowawcza oparta na systemie wartości.

 

  1. Prywatna Szkoła Podstawowa Scherzo, ul. Korzeniaka 14, https://scherzo.krakow.pl

 

V. Pedagogika gestalt

Charakterystyka:

– cel: całościowe postrzeganie świata i człowieka (jedność ciała, psychiki i duszy), wspieranie procesów rozwojowych, samorealizacja

partnerska relacja nauczyciela i ucznia,

rolą nauczyciela jest wspieranie aktywności uczniów i stwarzanie okazji do uczenia się,

dwa poziomy zdobywania wiedzy: społeczno-emocjonalny i merytoryczny- aby edukacja przebiegała poprawnie należy zadbać o zgodność pierwszego poziomu z drugim,

zasada uczenia się przez przeżywanie i działanie, angażujący proces dydaktyczny, który jest dostosowany do zainteresowań dzieci,

metody zadaniowe– wychowawca tworzy realne sytuacje będące wyzwaniem dla ucznia.

 

  1. Domowa szkoła, w trakcie poszukiwania lokalizacji, http://www.domowaszkola.edu.pl/

 

VI. Inne szkoły alternatywne

Update: Po Waszych wskazówkach, trafiłam jeszcze na szkoły, które zdecydowanie kształcą nietradycyjnie i są godne uwagi, aczkolwiek brak dookreślenia ich profilu, sprawił, że lądują w tej kategorii.

 

  1. Aktywna Mała Szkoła, ul. Krupnicza 38, http://ams.school

Cechy charakterystyczne:

– cel: wspieranie rozwoju dzieci, aby w przyszłości mogli wyrosnąć na dojrzałych, odpowiedzialnych mężczyzn i kobiety, samodzielnych i aktywnych w swoim środowisku, podejmujących inicjatywy, także na rzecz innych,

małe klasy podzielone zgodnie z wiekiem,

uczenie poprzez doświadczanie,

demokratyczne ustalanie zasad szkolnych,

promocja działań prospołecznych.

 

  1. Szkoła wolnościowa Przestrzeń, https://www.przestrzen.org.pl/

Cechy charakterystyczne:

– cel: stworzenie przestrzeni, w której dzieci mogą kształtować się samodzielnie, w zgodzie ze swoimi predyspozycjami, w wybranym przez siebie kierunku, w swoim tempie,

– pedagogika: inspiracja ideą unschoolingu, edukacji demokratycznej i Porozumieniem bez Przemocy (NVC); szkoła demokratyczno-holistyczna

wolność wyboru dziecka dotycząca tego jak spędza czas i jak chce się uczyć,

nauka odpowiedzialności za swoje wybory, zachowania, reakcje i emocje, nauka empatii,

– wzmacnianie samodzielności a także współpracy w grupie,

– docenianie roli swobodnej zabawy,

nauka poprzez doświadczanie.

2 myśli na temat “Szkoły, które uczą inaczej

  1. Dzięki za ten tekst. Dwa zdania sprostowania. Wolna Chata była kiedyś na zielnej, a od tego roku sie przeniosła, ale to jedna i ta sama placówka.

    Wolna Szkoła Przestrzeń to kak najbardziej szkoła demokratyczna i holistyczna 🙂

    1. Dzięki Kasiu za feedback! Już naniosłam poprawki! Wniosek dla Wolnej Chaty jest też taki, że warto zadbać o aktualizację tych informacji na stronie i FB, bo pewnie nie jestem jedynym rodzicem, który nie rozszyfrował tej zagadki. Jeśli będziesz mieć dodatkowe informacje, daj znać!

Dodaj komentarz